'Geen moment getwijfeld om voor ander merk te kiezen' - BTS
Enkele mooie opties binnen de 6e generatie VLT zijn de volledig geïntegreerde, tweede meetrichting. Naar keuze kan de bediening en uitlezing plaatsvinden via een robuust tablet of via een RF afstandsbediening. Het is verder mogelijk te koppelen met het netwerk van de klant voor diverse integraties en desgewenst via VLT Connect. Tevens is er de optie tot verbinding met de Open Voertuigendatabase van RDW en wordt gebruikt voor het automatisch inladen van voertuiggegevens door ingave/herkenning van het kenteken. Maar ook de as-hertestoptie behoort uiteraard tot de diverse mogelijkheden.
'Geen moment getwijfeld om voor ander merk te kiezen'
Zakendoen is gunnen. Het is een veel gebezigde term en net als andere clichés daarom doorgaans ook waar: zonder gunning geen business. Dat geldt zeker voor BTS, de bekende MAN Truck- en bedrijfswagendealer en Volkswagen servicedealer.
Gunning kan alleen als de geleverde producten en diensten waarmaken wat beloofd werd. En dan is er nog de ervaring na de verkoop. Als het in de aftersales spaak loopt verdwijnt de gunning alsnog. Als je na ruim een kwart eeuw een van je oudste remmentestbanken die nog in gebruik is mag komen vernieuwen dan is er absoluut sprake van een stevige relatie.
Het team dat er dagelijks mee werkt is leidend geweest voor de beslissing
Teun de Vos is als Manager Service & Parts degene geweest die het belletje pleegde om de vervanging in gang te zetten. “Nee, ik heb geen moment getwijfeld om toch voor een andere leverancier te kiezen. Ik vertrouw op de input van het team in Amsterdam onder leiding van werkplaatschef Dennis de Groote. Als de mannen die er dagelijks mee werken tevreden zijn en geen klachten hebben, dan heb ik geen aanleiding om naar een alternatief te gaan zoeken.” Dat team telt behalve Dennis de Groote nog twaalf technici, twee serviceadviseurs, een facturist en twee man in het magazijn. In Beverwijk is het team vergelijkbaar qua grootte, Wognum steekt er in omvang bovenuit omdat daar ook nieuwe trucks en bedrijfswagens worden klaargemaakt voor aflevering. Van de totale leeftijd van de remmentestbank heeft De Vos alleen het laatste staartje zelf meegekregen. Hij maakte namelijk pas zo’n twee jaar de geleden overstap naar BTS. Met werkplaatsen in Wognum (tevens hoofdkantoor), Beverwijk en Amsterdam beschikt de groep door de jongste investering over vier VLT remmentestbanken. Drie ervan zijn liftbanken: apparatuur die een extra tijdsbesparing oplevert. Zo’n bank verhoogt immers de aslast. De remmentest kan eenvoudig vanuit de cabine uitgevoerd worden, zonder een extra monteur in de put. Of diverse malen in en uit de put lopen t.b.v. assen intrekken indien er alleen gekeurd wordt. In een tijd van tekorten aan technisch personeel en stijging van gemiddelde leeftijd in de werkplaats - en in het bijzonder APK 1 keurmeesters - is het zaak de beschikbare krachten maximaal te ontlasten waar mogelijk en het werk 'prettiger' te maken. De werkomgeving wordt zo ook veiliger door het gebruik van aantrekbanden en spankettingen tot een minimum te reduceren. En BTS is binnen de MAN-dealervereniging zeker niet de enige organisatie waar gekeurd wordt met VLT-materiaal. Diverse andere dealervestigingen kregen jaren geleden al de beschikking over VLT-remmentestbanken met volledig geïntegreerd asliftsysteem. Voor BTS was de nieuwbouw in 2015 voor Beverwijk de aanleiding om VLT te benaderen voor de teststraat. Dat werd uiteindelijk inderdaad een order en wel voor een liftbank. Voor het BTS-hoofdkantoor in Wognum viel vervolgens het besluit om in 2022 te investeren in een 6e generatie VLT compact liftbank. Dit jaar kreeg Wognum een tweede remmentestbank. Het exemplaar in Amsterdam is net vervangen, de spelingsdetector een jaar geleden. Zo is de keurstraat weer klaar voor de circa duizend keuringen op jaarbasis.
Past naadloos
Hoewel de bestaande remmentestbank dus al decennia in gebruik was had dit geen consequenties tijdens de daadwerkelijke vervanging. Het nieuwe exemplaar paste in de bestaande uitsparing, zodat hak- en breekwerk niet aan de orde was. “Al met al waren slechts twee dagen nodig voor het loskoppelen en verwijderen van de oude en de aansluiting van de nieuwe”, klinkt het tevreden.
Manager Service & Parts Teun de Vos heeft het vertrouwen in VLT als leverancier bekrachtigd door de decennia oud bank te laten vernieuwen. "Het is niet in me opgekomen om verder te kijken."
Voor technische informatie: