Vervanging apk-straat brengt Burg Service tijdwinst
Te weinig personeel, lang uitstaande vacatures, we horen het overal. Als de planning onder tijdsdruk staat moet efficiëntie de boventoon voeren. Er is simpelweg geen tijd voor fouten en onnodig tijdverlies. Sinds Burg Service in Moerdijk de decennia oude remmentestbank verving door een nieuwe van de zesde generatie verlopen keuringen sneller dan ooit.
Burg Service wil een ‘one stop service provider’ zijn voor klanten uit de intermodale tanktransportsector, met name voor vervoerders, operators en verhuurders in de chemie, pharma, voeding, cosmetica, landbouw en automotive. Daartoe beschikt het bedrijf over twee vestigingen: Moerdijk en Barneveld.
Als we het terrein naderen is er geen twijfel mogelijk over de corebusiness. De tankcontainers staan er rijen dik opgesteld, klaar voor gebruik door de klanten. Er is altijd wel een buffer van zo’n 3000 stuks. Terwijl Managing Director Jan Bunk ons rondleidt, krijgen we niet alleen deze beschikbare voorraad te zien. Op het terrein zijn twee werkplaatsen in gebruik. De grootste van de twee houdt zich bezig met nieuwbouw, schadeherstel en renovatie van de tanks, die een gemiddelde levensduur kennen van zo’n twintig jaar. Hier werken zo’n 25 mensen.
Trailerservice
Aanleiding van ons bezoek is echter de trailerservicewerkplaats, waar onlangs de bijna 25 jaar oude remmentestbank het spreekwoordelijke stokje moest doorgeven aan een nieuw exemplaar. Die bank was een VLT en functioneerde nog altijd. “Voor de ADR-keuringen komt elke dinsdag een keurmeester van RDW hier op locatie keuren. Er is daarbij weleens gesuggereerd dat de nieuwste generatie testbanken sneller en makkelijker functioneert.” Dat het er nu daadwerkelijk van is gekomen is het resultaat van meerdere factoren. “Ja, de bank functioneerde nog maar natuurlijk zijn er wel wat leeftijdgebonden reparaties geweest. Uiteindelijk is het een meetmiddel waar we van afhankelijk zijn en waar we van op aan moeten kunnen. Dat is altijd zo geweest, maar je komt nu wel op een punt dat dat niet meer vanzelfsprekend wordt. Bovendien biedt het voordelen om de nieuwste techniek te omarmen.” Bunk doelt daarbij op de snelheid van werken en een van de factoren daarbij is dat de nieuwste apparatuur ‘praat’ met de werkplaatsautomatisering. Dit is één van de voordelen van de 6e generatie VLT webbased technologie. Zo kunnen rapporten uit het verleden worden geraadpleegd en hoeft voertuigdata maar één keer te worden ingevoerd. De keuze voor tabletbediening werkt ook efficiënter, zo weet Bunk en zijn team inmiddels uit eigen ervaring. Twee van de vijftien monteurs in deze werkplaats beschikken over de keurmeestererkenning, aan een derde wordt nog gewerkt. Al met al schat Bunk het aantal keuringen rond de 700.
‘VLT luistert naar je wensen en komt met waardevolle praktische adviezen’
Anderhalve dag
Bij de keuze voor vervanging van de oude installatie viel uiteindelijk dus de keuze op een zesde generatie VLT teststraat, maar dat was niet op voorhand al duidelijk. “Nee, ik wil wel weten wat er verder op de markt is en andere leveranciers kansen geven. Wat me in positieve zin opviel bij de mensen van VLT is dat ze oog hebben voor jouw specifieke situatie als klant. Een duurdere liftbank is in onze situatie niet nodig en daar krijg je een eerlijk advies over.” Uiteindelijk heeft de wissel anderhalve dag gekost. “Tijdens dit hele proces hebben de mensen van VLT het precies gedaan zoals aangekondigd. Er was geen vertraging, er waren geen verrassingen en dat is precies zoals we het graag zien. De nieuwe bank paste naadloos in de bestaande uitsparing. Het enige werk dat geregeld moest worden had met de interne IT te maken. Er moest daarvoor kabelwerk gelegd worden.” We begonnen dit verhaal met het benoemen van de personele krapte in de markt. Ook Bunk heeft hiermee te maken. “Ik kan er wel vijf plaatsen. Daarom wil ik ook dat het team met moderne en efficiënte apparatuur kan werken. Des te minder tijd iets hoeft te kosten des te beter het is.”
Voor technische informatie:
Voor bedrijfswagens en trailers (met asliftsysteem) | VLT
Putkrikken voor bedrijfswagens | VLT
Heavy duty tolerantie / spelingsdetectoren | VLT