Koester duurzame relaties met leveranciers en personeel
Tijdens zijn studie commerciële economie zorgde een bijbaantje voor de afslag die hem uiteindelijk de rol van managing director zou opleveren. Het gesprek met Tim Broens blijkt al snel twee belangrijke visies op te leveren: duurzame relaties opbouwen en mensen de kans geven om te kunnen groeien.
De aanleiding voor ons gesprek is onder meer de overname van de Combo Group door de Amerikaanse branchegenoot Heniff, nu bijna een jaar geleden. Het bedrijf biedt transport- en logistieke diensten, foodgrade tankreiniging en onderhoud & reparatie aan klanten in heel Europa. Tim Broens zegt zijn visie voor het bedrijf bevestigd te zien door de nieuwe eigenaren. “Bovendien hebben we het karakter van een familiebedrijf weten te behouden en dat vind ik belangrijk. Ons team bestaat voor een belangrijk deel uit mensen die al lang voor ons werken en vaak niet meer in de functie waarin ze ooit begonnen. Ik heb zelf alle kansen gehad om door te groeien en die kans geef ik anderen ook graag.”
Doorgroeien
Zelf begon Tim ooit als chauffeur, een bijbaantje tijdens de studie. Vervolgens kwam er een groot rijbewijs en, hoewel Tim zijn studie wel afrondde werd het toch een carrière als chauffeur. Van een leven langs de weg ging het roer vervolgens om. “Jan (van Erp, oprichter Combo Group, red.) vroeg me om planner te worden en dat paste mij op dat moment goed, hoewel het wel even een omschakeling was om op kantoor te zitten en alle avonden thuis te zijn.” Door met ideeën te komen en suggesties aan te dragen blijft het niet bij die post. Steeds meer verantwoordelijkheid krijgend verandert de functienaam uiteindelijk in die van managing director met een team van honderd man verspreid over drie vestigingen: Moerdijk, Geleen en Born. Hoewel er continu geïnvesteerd is in het bedrijf sinds de oprichting in 1998, moeten we een blik op de werkplaats werpen voor een voorbeeld van het nieuwe elan dat de overname met zich meebrengt. In de twee straten tellende werkplaats lag 35 jaar een remmentestbank die nog dagelijks gebruikt werd. “Die is nu vernieuwd, de spelingsdetector was even daarvoor al vervangen. Voor mij was er geen twijfel, het moest weer een VLT worden. Natuurlijk bekijk je wel even de alternatieven, maar ik hecht aan langdurige relaties. Als je net bewezen hebt dat jouw product 35 jaar meegaat en er al die tijd plezierig is samengewerkt, dan voel ik geen enkele behoefte om daar verandering in te brengen.”
Tim Broens: “Als je net bewezen hebt dat jouw product 35 jaar meegaat en er al die tijd plezierig is samengewerkt, dan voel ik geen enkele behoefte om daar verandering in te brengen.”
Even wennen
Een product dat 35 jaar lang gebruikt wordt betekent wel dat het team ermee kan lezen en schrijven. “Ja, het was wel even wennen”, erkent Chris Wiekken, verantwoordelijk voor de werkplaats en één van de twee keurmeesters die ermee werken. Het duo is jaarlijks goed voor zo’n duizend keuringen. “Deze zesde generatie
liftbank kunnen we nu met de tablet bedienen, maar ook met de ‘klassieke’ afstandsbediening. Met de tablet in de handen heb je de afleeswaarden direct voor je, maar we
hebben daarnaast ook nog de beschikking over het afleesscherm aan de wand.” De vervanging van de remmentestbank heeft slechts twee dagen geduurd, zonder extra
grondwerk. De oude installatie had geen liftmogelijkheid en dat deze nieuwe unit het wel heeft, daar hoefde niemand lang aan te wennen: “Dat scheelt zoveel tijd
en zoveel heen en weer lopen!” Een andere optie die Chris belangrijk vond is de mogelijkheid om in twee richtingen te kunnen keuren. “Als we het voertuig er achteruit
inrijden voor de keuring, dan kunnen we de achterste helft van de put gebruiken voor andere werkzaamheden.”
Chris Wiekken: 35 jaar verschil in techniek tussen de oude en de nieuwe remmentestbank, logisch dat het eerst even wennen was. Dat geldt niet voor de liftoptie, het gemak daarvan overtuigt snel.
In eigen beheer
De vloot bestaat uit 43 trekkers van de merken MAN en Volvo. De 43-ste is een kersverse elektrische MAN en vanwege de nieuwe techniek als enige voorzien van een servicecontract. “Ik wil wel dat het werkplaatsteam ook die techniek gaat beheersen, dus investeren we in training. Ook de laadinfra is al geregeld. Met 400 zonnepanelen op het dak en een ruime aansluiting, was dat allemaal niet zo’n probleem”, vertelt Tim. Voor de diesels geldt dat de eigen werkplaats al het werk in eigen beheer uitvoert.
“Behalve spuiten, want we hebben geen lakstraat. Verder doen we alles zelf. De trekkers houden we maximaal vijf jaar of een half miljoen kilometer in de vloot. Komend jaar staan er weer zes vervangingen op de nominatie.”
Voor technische informatie:
Voor bedrijfswagens en trailers (met asliftsysteem) | VLT
Putkrikken voor bedrijfswagens | VLT
Heavy duty tolerantie / spelingsdetectoren | VLT



