In het hoofdmenu selecteert u het onderdeel APK-meting. De keuring wordt uitgevoerd aan voertuigen die standaard door de fabrikant zijn voorzien met een roetfilter. Ter bevestiging van uw keuze drukt u op de Enter toets.
Op het display verschijnt nu het volgende scherm om het kenteken van het voertuig in te voeren:
Kentek.:
ABCDEFGHIJKLM
Met behulp van de ▼ en ▲ toetsen kunt u navigeren door 3 regels alfanumerieke karakters die op het kenteken kunnen voorkomen. Met de ◄ en ► toetsen kunt u op een regel naar links en naar rechts navigeren. Zodra u het gewenste karakter wilt selecteren drukt u op de Enter toets. Op deze wijze kiest de acht karakters van het kenteken. Bijvoorbeeld:
Kentek.: TT-900-W
OPQRTSUVWXYZ
Druk vervolgens nogmaals op de Enter toets om de kentekeninvoer af te sluiten.
Wanneer u minder dan acht karakters wilt invoeren kunt u bevestigen met de Functie [F] toets.
Een verkeerd ingevoerd karakter kunt u wissen met behulp van de Escape toets [Esc].
Wanneer u geen kenteken wilt invoeren en het kentekenveld nog leeg is, kunt u direct op de Escape toets drukken om de kentekeninvoer te verlaten.
Hierna verschijnt het volgende scherm:
Dieselvoertuig
met roetfilter
Dit is het type voertuig waarmee de erkenninghouder de meting gaat uitvoeren. Bevestig met de Enter toets. Vervolgens verschijnt de maximaal toegestane deeltjesconcentratie voor deze voertuigcategorie.
PN-limietwaarde :
1000 k#/cm3
Bevestig met de Enter toets.
Vervolgens wordt er een automatische nulstelling uitgevoerd en verschijnt de instructie om de opnamesonde in de uitlaat te steken.
Nulstelling
Plaats de sonde
in uitlaat

De opnamesonde is eenvoudig in de uitlaat te plaatsen. Hanteer de sonde aan het daarvoor bedoelde handvat. Zorg ervoor dat de sonde 30 centimeter in de uitlaat wordt gestoken. Dit is het geval als de bladveer op de sonde zich vastklemt om de uitlaatwand. Bevestig het plaatsen van de sonde met de Enter toets.
Het voertuig moet worden getest met een draaiende motor met stationair toerental. U hoeft niet te accelereren! Wij adviseren u de meting uit te voeren met een voertuig dat op bedrijfstemperatuur is.
Vervolgens start de VLT-E9700 de stabilisatiemeting om het uitlaatgas vanuit de uitlaat van het voertuig aan te zuigen naar de tester. Het stabiliseren duurt 15 seconden. De tijdsindicatie telt automatisch terug naar 0 seconden.
Stabiliseren
15 s
Na het stabiliseren start de VLT-E9700 automatisch de emissiemeting oftewel de registratie. Ook de registratieperiode duurt 15 seconden.
2.6 k#/cm3
15 s
Tijdens de emissiemeting wordt de meetwaarde twee keer per seconde getoond. De VLT-E9700 berekent automatisch het gemiddelde van alle meetwaarden gedurende de 15 seconden. Na de registratie wordt deze gemiddelde waarde als resultaat aan u getoond.
Resultaat
2.6 k#/cm3
Druk vervolgens op de Enter toets. Is de gemiddelde waarde kleiner of gelijk dan de maximaal toegestane deeltjesconcentratie, dan is de test geslaagd. Is de gemiddelde waarde groter dan de maximaal toegestane deeltjesconcentratie, dan is de test niet geslaagd.
De E9700 toont u de volgende meldingen:
Test geslaagd
of
Test niet
geslaagd
Belangrijk!
Tijdens het stabiliseren of het meten kunt u de APK-meting afbreken door op de Escape toets te drukken. Hierdoor wordt meting afgebroken. De VLT-E9700 toont dit ook op het resultaatscherm en zal uiteindelijk melden dat de test niet is geslaagd. Immers, de test is niet geheel afgerond.
Resultaat
Meting afgebroken
Test niet
geslaagd
Belangrijk!
Tijdens het stabiliseren of het meten kan de E9700 een dermate hoge deeltjesconcentratie meten die tweemaal de maximale toegestane concentratie overschrijdt! Dit is waarschijnlijk te wijten aan een defect roetfilter of andere bijzondere toestand van het voertuig (bijvoorbeeld regeneratie). Om vervuiling van de tester te voorkomen, wordt de meting automatisch afgebroken en kan geen correcte meting worden uitgevoerd. Op het resultaatscherm zal worden vermeld dat de test niet is geslaagd. Immers, de test is niet geheel afgerond.
Resultaat
Meting afgebroken
Test niet
geslaagd
Als uw VLT-E9700 is uitgerust met de optionele printer kunt u tijdens de melding ‘Test geslaagd’ / ‘Test niet geslaagd’ op de Functietoets [F] drukken om een testrapport te printen. Hierna is de APK-meting afgerond. De VLT-E9700 toont nu de mededeling om de sonde uit de uitlaat te verwijderen. Verwijder de sonde uit de uitlaat en bevestig dit door op de Enter toets te drukken.
