Optimale driehoek van verhuur, handel en werkplaats - Kuijpers Group
Dat de Kuijpers Group ambities verwezenlijkt, blijkt wel uit de groei de afgelopen jaren. Overnames zorgden voor de komst van een tweede en derde vestiging, de huurvloot groeide eveneens hard. Operationeel directeur Ron de Dreu investeerde nu in een tweede apk-straat om de efficiency te vergroten.
De Kuijpers Group kent drie hoofdactiviteiten die onderling sterk verweven zijn: verhuur, handel en de werkplaatsservices. “Momenteel hebben we zo’n 1400 eenheden in de verhuur, waarvan ongeveer driekwart trailers betreft. Voor zowel de trucks als de trailers geldt dat we ons concentreren op de A-merken en zoveel mogelijk proberen een gezonde mix in de vloot te hebben. Wat betreft de trailers kunnen we eigenlijk alle soorten wel bieden, van de standaard huiftrailer tot aan diepladers. Op termijn zou ik die vloot graag zien groeien naar zo’n 2000 eenheden in een vergelijkbare verhouding als nu.”
Belangrijk detail aan die huurvloot is de leeftijd. “Onze vloot is ronduit jong, maximaal drie jaar oud. Of het nu trailers zijn of trucks. Zo creëren we onze eigen handelsvoorraad. Op jaarbasis verkopen we momenteel zo’n duizend voertuigen, maar de ambitie is wel om ook daarin nog te groeien.” De jonge vloot betekent tegelijkertijd een lage onderhoudsbehoefte. Daardoor draait de werkplaatsbezetting vooral op werk voor derden. “Zeven van de tien doorgangen betreft werk voor derden. Daar ligt ook onze prioriteit in de planning, klanten gaan voor de eigen vloot.”
‘Vooraf geen gelopen race maar vanaf het begin van het offertetraject wel een sterke voorkeur voor een VLT-installatie.’
Inmiddels heeft De Dreu drie vestigingen onder zijn hoede. Door overnames zijn Rotterdam en Heerhugowaard er bij gekomen. “Ik geloof er niet zo in om vanuit het niets ergens iets te moeten opstarten. Alles staat of valt steeds weer met de mensen. Daarom kun je beter een bestaand team toevoegen, een team dat zelfstandig kan draaien en op elkaar is ingespeeld. Als ik richting het oosten van het land nog tegen zo’n kans aanloop, zeg ik niet op voorhand nee.”
Eigen keurmiddelen
In totaal telt het team,verspreid over de drie vestigingen, nu zo’n veertig mensen. Acht daarvan zitten in Heerhugowaard, zes in Rotterdam en de rest op het hoofdkwartier in Tilburg. Alle drie de vestigingen beschikken over eigen keurmiddelen. In Tilburg lopen vier keurmeesters, Heerhugowaard en Rotterdam hebben er ieder twee. “Zeker nu met de tachowissels is extra capaciteit op dit vlak wenselijk.” Om die reden is er in Tilburg geïnvesteerd in een nieuwe VLT-testbank met volledig geïntegreerd asliftsysteem en een nieuwe VLT spelingsdetector; beide van de zesde generatie.. “Op die plek lag een oude VLT-installatie van decennia oud”, vertelt De Dreu. Ernaast lag inmiddels een nieuwe versie die voldoet aan de actuele eisen en de oude was daardoor in onbruik geraakt. “Met zo’n 1600 keuringen per jaar komen we wel aan de grens van de capaciteit. Met een tweede installatie hebben we de benodigde capaciteit voor de groei die we beogen.”
Geen grondwerk
Dat de nieuwe installatie zonder extra grondwerk zo in de bestaande uitsparing paste, hielp zeker bij de keuze voor een nieuwe VLT. Maar, het was geen gelopen race: “Zeker niet. Het is altijd goed om bij verschillende leveranciers te rade te gaan. Het extra grondwerk loopt natuurlijk wel snel in de papieren en dat werkt niet in je voordeel
tijdens de offertefase.” Als operationeel directeur met een ervaren aftersaleshart weet hij dat dergelijke bedrijfsmiddelen niet alleen met de economische blik afgewogen dienen te worden. “De keurmeesters moeten er lekker mee kunnen werken en er vooral ook op kunnen rekenen. Betrouwbaarheid is essentieel en mocht er toch
wat zijn, dan moet een leverancier direct thuis geven. Bij een vorige werkgever lagen ook VLT-testbanken en de positieve ervaringen uit die tijd hebben zeker meegewogen, maar ook die van het team hier in Tilburg.”
Voor technische informatie:
Voor bedrijfswagens en trailers (met asliftsysteem) | VLT
Putkrikken voor bedrijfswagens | VLT
Heavy duty tolerantie / spelingsdetectoren | VLT