Weer helemaal bij de tijd met nieuwe VLT remmentestbank!

Twintig jaar geleden moest de iPhone nog worden gelanceerd en ook Spotify bijvoorbeeld bestond nog niet. In de werkplaats van entertainmentspecialist Pieter Smit Group maakte een remmentestbank uit die tijd plaats voor een kersvers exemplaar, wederom van VLT.

“Mechanisch zijn ze praktisch onverslijtbaar, maar de twintig jaar oude automatisering ervan begon ons parten te spelen”, zegt werkplaatsmanager René Hijstek intussen wijzend op de nieuwe printer die de oude matrixprinter nu eindelijk kon vervangen. “Printen hoeft trouwens eigenlijk niet meer, want alles staat op kenteken opgeslagen in het systeem.”

Werkplaats België 
Pieter Smit Group werd 45 jaar geleden opgericht door naamgever Pieter Smit en richt zich heel specifiek op de logistiek rondom evenementen, een vak apart. Inmiddels beschikt het bedrijf over vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Polen en Portugal. René Hijstek heeft zelf goede herinneringen aan België, waar hij zo’n zes jaar geleden de nieuwe werkplaats mocht inrichten om deze vervolgens met het team in bedrijf te brengen. In die werkplaats en in Duitsland liggen VLT-remmentestbanken, net als in
Nieuw-Vennep. Een gelopen race, dat gaat echter te ver: “Natuurlijk moet je altijd blijven vergelijken. Welke producten zijn er allemaal, wat kunnen ze en hoe zijn de leveranciers? Prijs speelt een rol, maar is zeker niet de belangrijkste factor. Eigenlijk is het net als met een auto. Als de service niet klopt, ga je elders winkelen. Dat geldt voor onze klanten en dat geldt voor ons als klant bij onze  leveranciers. Bij VLT begrijpen ze dat gelukkig.”

Geen grondwerk
Dat prijs niet het belangrijkste argument vormt blijkt ook als het inbouwtraject ter sprake komt. “Het alternatief dat we overwogen hebben paste niet in huidige uitsparing, wat dus extra grondwerk betekent. Natuurlijk met bijbehorende kosten, maar – en dat is voor ons veel belangrijker – een extra lange tijd zonder remmentestbank.” Zoals gezegd was de oude installatie mechanisch eigenlijk nog prima. Hijstek heeft er dan ook een nieuwe bestemming voor in gedachten: “Ik wil hem graag in de tweede put hebben, zodat
we extra flexibiliteit hebben. Denk aan voorkeuren bij voertuigen waar je aan twijfelt, of tijdens onderhoudswerkzaamheden.
De apk-straat houd je dan puur voor het daadwerkelijke keuren.”

De twintig jaar oude bank ligt in de opslag, klaar voor een leven als tweede viool.

Zomerpieken
Het werkplaatsteam in Nieuw-Vennep telt zes man, waarvan er drie de titel keurmeester hebben. Zij zorgen ervoor dat de 1800 kentekens in de vloot optimaal presteren. “Ons werk kent seizoensinvloeden, met name de zomerperiode is voor ons piektijd. Dan zijn immers alle festivals en is de hele vloot onderweg. Groot onderhoud plannen we buiten het festivalseizoen.” De beheerde vloot is divers, zowel in de gevoerde merken als in het type voertuig. Zo kunnen de bands zelf er terecht voor de tourbussen, maar ook bakwagens en trekker/opleggercombi’s behoren tot het veelzijdige aanbod. Alle grote merken worden wel gevoerd en de komst van
Ford Trucks is direct omarmd met een forse bestelling. Voor het werkplaatsteam betekent de gevarieerde vloot dat ze overal van op de hoogte moeten zijn. De bulk van de vloot betreft dieselvoertuigen maar de lichte bedrijfswagens zijn in toenemende mate elektrisch.

Toekomstbeeld
Gevraagd naar eventuele investeringen die mogelijk nog in de lucht hangen is het even stil. “Er zijn wel plannen om deze oude werkplaats te vervangen door nieuwbouw maar dat is een proces van de lange adem.” De Group wilde daar in ieder geval niet op hoeven wachten met de investering in de nieuwe remmentestbank. “Verhuizing van deze installatie naar een nieuwe omgeving
zal geen problemen opleveren. Bovendien profiteren we nu elke dag van de modernste techniek. Niet alleen voor het keuren zelf, maar ook doordat het direct en efficiënt in de achterliggende systemen komt. Dat is winst voor meerdere afdelingen binnen de groep.”

Voor technische informatie:

Voor bedrijfswagens en trailers (met asliftsysteem) | VLT

Putkrikken voor bedrijfswagens | VLT

Heavy duty tolerantie / spelingsdetectoren | VLT

Viergastesters | VLT

Roetmeters en nulemissiekasten | VLT

Deeltjesteller | VLT

Toerentalmeters | VLT

Pedaalkrachtmeters en luchtdrukopnemers | VLT