Rüttchen Tilburg: Haal meer uit het APK tarief

Rüttchen Tilburg (onderdeel van Louwman Dealer Group) gebruikt dagelijks twee VLT rollenremtestbanken. Maar hoe kun je met twee dure APK teststraten toch het goedkoopste uit zijn? Als voorbeeld de werkplaats van Mercedes-Benz dealer Rüttchen Tilburg . Deze straalt één en al efficiëntie uit. Efficiënt werken is van het grootste belang bij Rüttchen Tilburg, want ''een APK II kost hier niet veel en aan een Mercedes markeert ook al nooit iets'', zegt Fred Timmermans, de diagnosespecialist en keurmeester van Rüttchen Tilburg. 

Wilt u weten wat in uw situatie mogelijk is? Neem voor een goed advies contact met ons op en/of bekijk hier voor een overzicht van al onze remmentestbanken en bijbehorende remmentest diagnose apparatuur.


SNEL EN GEBRUIKSVRIENDELIJK
Het rendement komt dus niet uit het APK tarief. Waar komt het dan wel vandaan? Om te beginnen uit een efficiënte routing van de APK teststraat, want hoe minder vaak auto’s verplaatst moeten worden, hoe beter het is. Het komt ook uit de lage exploitatiekosten van de APK teststraat en ligt het ook aan snel en bedrijfszeker apparatuur. Fred: “Je komt aanrijden met de auto, pakt de afstandsbediening, volgt de instructies op de display en je ziet gelijk of er een afwijking zit in de remmen. Heel gebruiksvriendelijk.”


MET INGEBOUWDE SCHOKBREKERTESTER
Bij Rüttchen Tilburg mogen klanten in de werkplaats komen. Fred: “Klanten met een technische achtergrond zijn geïnteresseerd en willen graag meekijken.” Zij zien in de APK teststraat een viergastester, twee roetmeters, twee koplampafstelapparaten en een EOBD scantool, die centraal in de werkplaats ligt. De VLT rollenremtestbank heeft een automatische 4×4 herkenning en een mechanische rolblokkering. Fred: “Als we twijfelen over het weggedrag, bijvoorbeeld na een proefrit, voeren we gelijk een schokbrekertest uit, want onze VLT rollenremtestbank is ook voorzien van een ingebouwde schokbrekertester.”


VOLSTREKT NORMAAL: TWEEDE LEVEN VLT
De APK II teststraat is in 2007 aangeschaft door de vorige eigenaar van het pand, een Renault dealer. Die heeft met de installatie een prima investering gedaan, want de APK teststraat bevalt Fred en zijn vijf collega’s heel erg goed. Fred: “De APK I teststraat in de truckwerkplaats hebben we zelf aangeschaft, toevallig ook in 2007, ook van VLT. We hebben in 2010 een nieuwe truckwerkplaats gebouwd, waar nu dertien monteurs werken. We hebben de VLT installatie uit ons oude pand aan de Zevenheuvelenweg naar de nieuwe werkplaats laten verplaatsen. Bevalt prima!”


“KROMME SCHIJVEN HAAL JE ER ZO UIT”
Wat de efficiëntie helpt is de VLT rollenremtestbank, want die werkt efficiënter en veiliger, dan een tweeplaatsremmentestbank. De betrouwbaarheid en nauwkeurigheid is groter, de uitlaatgassen kunnen worden afgezogen en de adviezen zijn beter. Fred: “Een rollenremtestbank is veel fijner dan een platenbank, want die moet je telkens twee keer gebruiken. Bovendien kun je met een rollenremtestbank een betere diagnose stellen. Als de remtrommels of -schijven bijvoorbeeld krom of ovaal zijn, haal je dat er met een rollenremtestbank veel makkelijker uit.”


GOEDKOOP IS DUURKOOP
In de vrachtwagenwerkplaats kan de rollenremtestbank de as van een voertuig liften en/of intrekken en simuleert daarmee alsof de vrachtwagen belast is. Dat beide APK teststraten tien jaar later nog steeds uitstekend functioneren, is voor niemand een verrassing. De APK teststraten van VLT zijn weliswaar niet de goedkoopste op de markt, maar door de geringe afschrijving, de lage onderhoudskosten, de hoge kwaliteit en de lange levensduur, zijn de ‘total cost of ownership’ wel het laagst. Fred: “Goedkoop is duurkoop. We zijn hier nog steeds heel tevreden over VLT.”