Publicatiedatum: 10 september 2018

APK viergastesten en roetmeten

Bij het uitvoeren van de APK wordt er onder andere gelet op de uitlaatgassen van het voertuig. Deze worden gemeten door middel van 4-gastesters of roetmeters. Deze zijn afzonderlijk te gebruiken, maar het is ook mogelijk om een combi-tester te maken waarmee zowel benzine-, LPG-, diesel- als CNG-voertuigen gekeurd kunnen worden.

Viergastester voor benzinevoertuigen

Sinds 1988 is het verplicht om een viergastest bij een benzinevoertuig uit te voeren. Door middel van de Autest MS810 viergastester worden koolmonoxide- (CO), kooldioxide- (CO2), koolwaterstof- (HC) en zuurstofwaarden (O2) gemeten.

Roetmeter voor dieselvoertuigen

In 1997 werd het ook verplicht om een roetmeting uit te voeren bij dieselvoertuigen. Met de nieuwste generatie Autest emissie apparatuur MS920 en MS921 roetmeters kan er nu 100 keer grotere meetnauwkeurigheid gemeten worden dan de huidige roetmeters en is de werkplaats klaar voor de toekomst om ook Euro 6 te kunnen meten. Dankzij deze hoge nauwkeurigheid is het mogelijk om te constateren of het roetfilter aanwezig is en of het goed werkt. 

De Autest MS920 is een zelfstandig werkende roetmeter die geleverd wordt in een degelijke uitvoering met duidelijke LED uitlezing en 8 robuuste front schakelaars. De bediening tijdens de roetmeting wordt gedaan met de handbedieningsunit waar alle instructies voor de APK-meting duidelijk afleesbaar van achter het stuur uitgevoerd kunnen worden. De roetmeetcel met hoge nauwkeurigheid wordt aan de super-compacte nulemissiekast gekoppeld om te kunnen voldoen aan de Nederlandse APK richtlijn.

Combi-meter voor o.a. benzine- en dieselvoertuigen

Tevens is het mogelijk om de roetmeter te combineren met de MS810 viergastester zodat er een zogenaamde combi-tester ontstaat waarmee benzine, diesel, LPG, CNG en LNG voertuigen getest kunnen worden.

 

Neem voor meer informatie vrijblijvend contact met ons op!