Publicatiedatum: 11 februari 2021

De deeltjesteller; zet hem nu al in!

Juli 2022, het moment dat de deeltjesteller onderdeel van de APK-keuring is, lijkt ver weg. Toch kunt u overwegen om deze APK-eis nu al te introduceren in uw werkplaats. Dit geeft u de kans uw klant  tijdig te adviseren en zelf introductievoordeel te pakken.

 

Emissie Deeltjesteller (Diesel) VLT-E9700 

Door de deeltjesteller dit jaar al in te zetten traint u uw werkplaats in het gebruik ervan. Daarbij kunt u uw klanten nu al aangeven of hun dieselvoertuig een volgende keer wel of niet door de APK-keuring gaat komen. Daar zit gelijk ook uw 1e voordeel; u adviseert uw klant hoe afkeur kan worden voorkomen. Een reparatie of vervanging van het roetfilter kan op tijd worden geregeld. Hierdoor beslist uw klant niet last-minute het filter te laten verwijderen, met een hogere MRB als gevolg.  

De deeltjesteller van VLT is speciaal in Nederland ontwikkeld en geproduceerd voor gebruik in automotive- en truckwerkplaatsen en APK-keuringsstations. De VLT-E9700 –goedkeuring NMi T8967 - is eenvoudig in het gebruik. Ruim binnen 1 minuut is de daadwerkelijke meting voltooid. De tester heeft een robuust ontwerp dat in lijn is met de bestaande emissietesters van VLT. Via een simpel menu leidt de deeltjesteller u stap voor stap door de APK-keuring heen.

 

Werkwijze VLT-E9700

De emissie deeltjesteller is zeer geavanceerd en beschikt over uiterst moderne technieken die in staat zijn om kleine nanodeeltjes te detecteren. Ionisatiemethode zorgt ervoor dat fijnstofdeeltjes worden gedetecteerd in de uitlaatgassen. Er zijn geen additieven (zoals alcohol) nodig om een test uit te voeren. 
Met deze tester is het mogelijk om met stationair draaiende motor het aantal fijnstofdeeltjes te meten. De controle of het dieselpartikelfilter goed werkt, dan wel aanwezig is, verloopt dus rustig en soepel in de werkplaats. Met behulp van een sterke pomp is het mogelijk om 6 liter uitlaatgas per minuut te controleren. Hierdoor is het mogelijk om een lange slang tot aan de RVS uitlaatsonde te gebruiken.

 

Achtergrond APK-eis

Dieselauto’s zonder roetfilter zijn schadelijk voor het milieu. Een goedwerkend roetfilter is om die reden vanuit Europese wetgeving al enige jaren verplicht.

Nu kan een roetfilter op een voertuig verstopt raken of kapot gaan. Het filter moet dan worden gereinigd of vervangen. Helaas kiezen autobezitters er soms voor om het filter te laten verwijderen. Bij het fysiek verwijderen van het roetfilter wordt deze ‘weg’ geprogrammeerd in de software van de auto. Het verwijderde roetfilter wordt hierdoor niet opgemerkt bij een (E)OBD controle tijdens de APK. Het plan voor een effectieve controle van roetfilters ontstond in juli 2018, toen de minister (voor Milieu en Wonen) de Kamer voor het eerst daarover informeerde. In 2017 is het verbod op het verwijderen van roetfilters en andere emissiebeheersingssystemen ingevoerd. Vanaf mei 2018 wordt de aanwezigheid van een roetfilter optisch gecontroleerd bij de APK-keuring.  Of het roetfilter ook daadwerkelijk functioneert, is op dat moment nog niet te controleren.

Inmiddels is een methode voor meting van het aantal deeltjes, in de uitlaat van een auto, ontwikkeld door een internationale werkgroep met de RDW, het Nederlands Meetinstituut (NMi), TNO en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In de Staatscourant van 22 november 2019 is de komst van de ‘deeltjesteller’ aangekondigd.

In januari van dit jaar is overeengekomen dat per 1 juli 2022 de deeltjesteller onderdeel uit maakt van de APK voor dieselauto’s, -bestelauto’s, -vrachtwagens en -bussen. Vanaf die datum wordt de afkeurnorm voor dieselauto’s 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter.


VLT-E9700 Emissie Deeltjesteller (Diesel)

•  Stand-alone deeltjesteller (PN-meter)
•  Voor APK / Diesel Euro 5 en 6
•  Nederlands fabricaat
•  Geen nul-emissiekast nodig
•  Stand-alone in te zetten maar ook voorbereid voor communicatie met andere VLT-apparatuur of pc via RS-232 en Bluetooth.

Listprice van € 6995,- ex BTW

De netto-verkoopprijs inclusief levering, installatie, instructie en keuring is € 4950,- ex BTW

 

Uw tweede voordeel
Voor VL Test-klanten (en Autest en Sun) met jaarlijkse hercertificering van emissie- of remtestapparatuur hanteren wij een speciale introductieprijs van 
€ 4500,- ex BTW inclusief levering/instructievideo/certificaat*!

* voorwaarden voor het speciale actietarief:

1) bij bestelling vragen wij een aanbetaling van 1/3  direct na opdracht.
2) levering in combinatie met hercertificering (vanaf 1 juli 2021)