Publicatiedatum: 17 februari 2020

Emissie Deeltjesteller (Diesel) (VLT-E9700)

Waarom? Zoals in diverse vakmedia al  aangekondigd krijgt o.a. de Nederlandse APK markt te maken met de  ‘Deeltjesteller.” Een roetfilter op een voertuig kan verstopt raken of kapot gaan. Het filter moet dan worden gereinigd of worden vervangen. Helaas kiezen autobezitters er soms voor om het filter te laten verwijderen. Bij het fysieke verwijderen van het roetfilter wordt deze“weg” geprogrammeerd in de software van de auto, met als gevolg dat het verwijderde roetfilter niet wordt opgemerkt bij een (E)OBD controle tijdens de APK. 

Het plan voor een effectieve controle van roetfilters ontstond in juli 2018, toen de minister (voor Milieu en Wonen) de Kamer voor het eerst daarover informeerde. In 2017 is het verbod op het verwijderen van roetfilters en andere emissiebeheersingssystemen opnieuw ingevoerd. Vanaf mei 2018 wordt de aanwezigheid van een roetfilter optisch gecontroleerd bij de APK-keuring.  

Of het roetfilter ook daadwerkelijk functioneert, is op dat moment nog niet te controleren. Inmiddels is een methode voor meting van het aantal deeltjes, in de uitlaat van een auto, ontwikkeld door een internationale werkgroep met de RDW, het Nederlands Meetinstituut (NMi), TNO en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Uiteindelijk is in de Staatscourant van 22 november 2019 de “Deeltjesteller” aangekondigd. 

De normwaarde voor een goede werking van het roetfilter bedraagt 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter voor dieselauto’s tot en met 2014. (Dieselauto’s zonder roetfilter stoten ongeveer 5.000.000 deeltjes per kubieke centimeter uit.) Voor auto’s vanaf 2015 bedraagt de normwaarde 250.000 deeltjes per kubieke centimeter. 

VLT-E9700 Emissie Deeltjesteller (Diesel)

•  Stand-alone deeltjesteller (PN-meter)
•  Voor APK / Diesel euro 5 en 6
•  Nederlands fabricaat
•  Geen nul-emissiekast nodig
•  Stand-alone te verkrijgen of  via RS-232 en Bluetooth communicatie met andere   VLT apparatuur of PC

De VLT-E9700 deeltjesteller is speciaal ontwikkeld voor gebruik in automotive werkplaatsen en (APK)keuringsstations. De tester heeft een robuust ontwerp dat in lijn is met de bestaande roetmeters en emissietesters van VLT. Het duidelijke display en gebruiksvriendelijke  bedieningstoetsen zorgen voor veel gebruiksgemak.  

Deze deeltjesteller is zeer geavanceerd en beschikt over uiterst moderne technieken die in staat zijn om de kleine nanodeeltjes te detecteren. Dankzij het gebruik van de ionisatie methode worden de fijnstof deeltjes gedetecteerd in de uitlaatgassen. Er zijn geen additieven (zoals alcohol) nodig om een test uit te voeren. 

Met deze tester is het mogelijk om met stationair draaiende motor het aantal fijnstofdeeltjes te meten. De controle of het diesel partikel filter goed werkt dan wel aanwezig is, verloopt dus rustig en soepel in de werkplaats.  

Met behulp van een sterke pomp is het mogelijk om 6 liter uitlaatgas per minuut te controleren. Hierdoor is het mogelijk om een lange slang tot aan de RVS uitlaatsonde te gebruiken.

Wij bieden u:

•  De VLT-E9700 Deeltjesteller (PN-meter) is naar verwachting leverbaar vanaf oktober 2020
•  De tester heeft een listprice van € 6995,- ex BTW
•  De netto-verkoopprijs inclusief levering, installatie, instructie en keuring is € 4950,- ex BTW

Speciale introductieprijs!

Voor de klanten die de VLT-E9700 in 2020 bestellen kunnen wij een speciale introductieprijs hanteren. 
 
Wij kunnen u de tester aanbieden voor € 4500,- ex BTW inclusief levering/instructie/certificaat * !!
De tester wordt dan ook nog eens in 2020 geleverd!   
 
Zo bent u ruim op tijd voor de nieuwe wetgeving! 

* voorwaarden voor het speciale actie-tarief: bij bestelling vragen wij een aanbetaling van 1/3  direct na opdracht. Levering van uw tester vóór 31 december 2020  na ontvangst restant betaling.