Boonstoppel Truckservice Waddinxveen - Opnieuw klaar voor de toekomst

Toen familiebedrijf Boonstoppel begin jaren negentig een nieuwe vestiging ging bouwen aan de Coenecoop in Waddinxveen werd direct de keuze gemaakt voor een remmentestbank met spelingsdetector. Toen nog uitzonderlijk, nu de norm. Geen wonder dat bij vervanging van de bijna dertig jaar oude installatie weer naar de toekomst werd gekeken.
 

Forse tijdsbesparing door liftbank

Anno 2019 liggen bij Boonstoppel Truckservice Waddinxveen kersverse exemplaren van de VLT remmentestbank en spelingsdetector op de plekken van de vorige units. “Ditmaal kozen we voor een liftbank”, legt directeur Frans Hooft uit. “Dat levert een forse tijdsbesparing ten opzichte van de vorige unit. Je kunt tijdens het keuren in de auto blijven zitten en hoeft niet in de weer met kettingen onder de auto om de aslast te simuleren.” Softwarematig zijn er geen echt grote veranderingen, omdat de 28 jaar oude bank tijdens het gebruik steeds voorzien is van de jongste softwareversies.

 

Keurmeester blijft in de cabine

Ten opzichte van de oude situatie is het uitleesscherm ditmaal draaibaar opgehangen. Aftersalesmanager Tim Luyken speelt zo in op een ontwikkeling die begin jaren negentig nog ondenkbaar was voor de Nederlandse wegen: de LZV. “Nu kan de hele combinatie erover heen en blijft het scherm zichtbaar voor de keurmeester in de cabine.” Boonstoppel Truckservice Waddinxveen bedient met name de klanten uit de regio, veelal mkb-bedrijven die over lichte en/of zware bedrijfswagens beschikken. Een van de vaste klantengroepen is een afvalinzameldienst.

 

Oude bank vervangen door nieuwe VLT remmentestbank

“Met de oude bank hoorde je op het laatst af en toe de kettingen nadrukkelijker”, zegt Tim. “Zeker als je met een volgeladen Ginaf 8x4 in de weer was. De nieuwe bank is ook weer wat vlakker geworden om overheen te rijden.” Met dertien technici in de werkplaats, waarvan er acht daadwerkelijk ook keurmeester zijn, is de afgelopen jaren de werkplaats steeds drukker geworden. “We pakken alles aan”, vat Frans samen. “Van busjes tot aan trekkers en trailers, maar ook haaksystemen, kranen en meeneemheftrucks.” Op jaarbasis worden zo’n 600 keuringen uitgevoerd. Vooruitlopend op de vervanging van de oude unit heeft VLT de mogelijkheden met het hele team doorgenomen. “Zo hebben we nog wat extra wensen kunnen vervullen zoals de mechanische rolblokkering en de 4WD-mogelijkheid”.