‘Eigenlijk was het een gelopen race’ - Boonstra Transport - Haulerwijk

De komst van een nieuwbouw betekent het einde voor een remmentestbank die ver,  ver voorbij de gangbare gebruiksperiode nog steeds gebruikt werd. “Na die ervaring wisten we eigenlijk al bij voorbaat dat het weer een VLT zou moeten worden”, zegt werkplaatschef Henk Wijnsma van Boonstra Transport uit Haulerwijk.

Die oude heeft het liefst 33 jaar volgehouden, zegt Wijnsma. “Het leverde uiteindelijk wel wat vraagtekens op als we kettingpapier bestelden voor de printer”, klinkt het lachend. “Die bank heeft, afgezien van regulier onderhoud en software-updates om bij de tijd 
te blijven, geen onnodige kosten veroorzaakt.” In de nieuwe werkplaats in Haulerwijk keurt Boonstra Transport de eigen trekkers en trailers, maar ook voor derden. Ten opzichte van die voorganger is er een belangrijk verschil: de nieuweling is een liftbank. “Dat scheelt ons zo veel tijd”, legt Wijnsma enthousiast uit. “Het gehannes met betonblokken om de lading te simuleren is verleden tijd en in plaats van bijna een half uur zijn we nu hooguit zes, zeven minuten bezig. We kunnen indien gewenst de bank uiteraard nog aantrekken maar dat is in de praktijk zelden nodig. De liftinstallatie is al voldoende.” Bovendien is het een éénmansklus geworden, 
niet onbelangrijk in een doorgaans drukbezette werkplaats. Wie in deze tijd investeert in apk-middelen doet dat 
niet zonder een blik op de toekomst. Ook in Haulerwijk hebben ze daarom een spelingsdetector opgenomen in de keurstraat. De keurmeester beschikt bij de bank over alle benodigde instrumenten. Niet alleen de pc ter bediening, of de printer voor de rapporten zijn netjes weggewerkt, er is ook wasbak zodat de monteur snel weer schone handen heeft. “Steekproefcontroleurs reageerden steevast onder de indruk toen ze het hier voor het eerst zagen.”

technische info: = /nl/conventionele-uitvoering-0      /nl/apk-test-apparatuur/brake-testlane-data      /nl/vlt-bedrade-luchtdrukopnemers      /nl/vlt-spelingsdetector-vlt9052prxx