Verjongingskuur apk-straat bij Maters

In de wereld van de bouwlogistiek is Maters Huissen een gekende naam. De overname van collega-vervoerder Peeters en Zn aan het begin van dit jaar getuigt van ambitie en toekomstvisie. Iets wat ook in de werkplaats zichtbaar is, getuige de verjongingskuur die de apk-straat onderging.

 

In de werkplaats sleutelen vijf monteurs, waarvan twee ook apk-keurmeester zijn. Maters en Peeters rijden vooral Scania en DAF. Het trailerpark kent meer variatie in merken: KWB, Floor, H&W en Pacton. “Wij werken alleen aan eigen vloot. Buiten specifieke merkgebon-den reparaties doen wij al het onderhoud in eigen beheer”, legt hoofd techniek Erik Rasing uit.

De apk-straat was op leeftijd. “De oude was aan vervanging toe na 26 jaar”, aldus Rasing. Tel daarbij op dat de apk-regels intussen flink zijn gewijzigd en per volgend jaar de jongste wijzingen actief zullen zijn dan is de motivatie al snel duidelijk. Zo snel als we het opschrijven gaat het natuurlijk niet. Voor de nieuwe eisen moest er behalve een remmentestbank ook een spelingsdetector komen en een deeltjesteller. En dan hebben we het nog niet gehad over de vlakke vloer voor de koplamptest.

 


Bij één partij
De komst van een spelingsdetector betekende automatisch bouwkundige aanpassingen in de vloer. “We hebben ervoor gekozen om één bouwkundige aanpassing te doen voor zowel de remmenbank als de spelingsdetectorbank. Er zijn meerdere partijen geweest en na een goed oriëntatiegesprek met Michiel van der Eijk is de keuze op VLT gevallen zodat het totale investeringsproject bij één partij onder gebracht kon worden.” Voor de VLT-liftbank koos Rasing bovendien voor het comfort van de tabletbediening, zodat er vanuit de cabine snel gekeurd kan worden.


Uiteindelijk is de werkplaats zo’n drie weken buiten bedrijf geweest, blikt Rasing terug. “Er was een prima samenwerking tussen VLT en een externe bouwbegeleider. Het proces verliep gemoedelijk en de werkzaamheden verliepen volgens planning, zonder vertragingen.”

 

Technische informatie:

De geïnstalleerde remmentestbank is er een van de zesde generatie en daarmee het neusje van de zalm binnen het aanbod van VLT. Maters Huissen koos voor een liftbank met tabletbediening. 

 

VLT160233LIFT-G6 remmentestbank