Vervanging zonder bouwkundige ingrepen - CONNEXXION ARNHEM
Dat de kwart eeuw oude installatie aan vervanging toe was verbaast niemand als je de leeftijd hoort. Dat er dik drieduizend voertuigen per jaar op beremd werden en de bank vrijwel storingsvrij zijn werk bleef doen vraagt toch wel om respect. Dat de leverancier ervan meedong naar de nieuwe order, spreekt voor zich.
Voor een complicerende factor zorgt het karakter van de werkplaats waarover we het hebben: Connexxion in Arnhem. Waar in het bedrijfsleven orders gegund worden gelden hier aanbestedingsnormen en hebben concurrerende leveranciers hun beste beentje kunnen voorzetten. Toch kwam VLT als winnaar uit de bus, vertelt chef werkplaats Rob Weerden. “Voor iedere beurt wordt elk voertuig op de bank getest. Bij onderhoud of reparatie aan de remmen volgt na de beurt een nieuwe test. We kunnen die bank dus niet missen en de planning rond de vervanging speelde net zo goed een rol als de prijsstelling, de betrouwbaarheid van de apparatuur, van de leverancier en van diens serviceapparaat.”
Normaliter wordt bij een vervangingsinvestering de inbouwruimte aangepast aan die van de bank die erin moet. Dat zijn ingrijpende en dus kostbare verbouwingen. VLT, zelf producent van de bank, heeft een 1-op-1 passende oplossing voor in de bestaande sparingen, zonder bouwkundige aanpassingen... Dit komt de doorlooptijd van de installatie ten goede en betekent derhalve minimale stilstand. “Wat me verder enorm aanspreekt is het contact met zowel de vaste servicemonteur die hier komt als met bijvoorbeeld Michiel van der Eijk. Ze denken echt met je mee. Het afleesscherm stond op een paal naast de put, nu hangt deze en kun je eronder lopen. Met die put ernaast een stuk veiliger.”
Sowieso is veiligheid bij Connexxion een speerpunt. Zo is de put voorzien van een veiligheidslint om mensen op afstand te houden en is verderop een valbeveiliging aanwezig voor monteurs die werken aan de op het dak gemonteerde aandrijving van de trolleybussen. Vanwege de aardgasbussen zijn er CNG-detectiemiddelen in gebruik. Vanwege de vele voertuigen met beperkte bodemspeling in het te bedienen park is gekozen, wederom op advies van de mensen bij VLT, voor twee gelijk liggende rollen. Voor de bank liggen de platen van de spelingsdetector.
technische info: /nl/conventionele-uitvoering /nl/apk-test-apparatuur/brake-testlane-data /nl/vlt-bedrade-luchtdrukopnemers