Werkplaatsverjonging in Doesburg
Wat velen nog kennen als Rotra Doesburg heeft sinds de overname eind 2019 door Kuehne + Nagel een grotere verandering doorgemaakt dan alleen een naamswijziging. De vernieuwde apk-straat is slechts het jongste voorbeeld.
Als we de poort binnenrijden valt het oog direct op de Michelin Quickscan waarmee de banden gemonitord worden. Tags op elk voertuig zorgen ervoor dat de betreffende data correct in de systemen belandt. “We rijden vooral lange afstanden en hebben weinig last van bandenschades”, vertelt Supervisor Technical Support Justin Voermans. “Daardoor kunnen we met herprofileren, coveren en de inzet van Remix banden wel zes levens uit een karkas halen. Zodoende besparen we op jaarbasis zo’n 88 ton CO2-uitstoot en 37 ton aan grondstoffen.”
In het verleden hield Voermans zelf Michelins op voorraad. “Nu hebben we het complete beheer uitbesteed aan Euromaster, dat al voor de dienstverlening langs de weg zorgde. De banden nemen een hoop ruimte in en ons team is productiever wanneer het alleen met regulier onderhoud bezig is.” De trailers staan overigens doorgaans op Alcoa-wielen, want “de vloot moet er wel netjes bijstaan” in de woorden van Voermans.
SCANIA'S PLUS DAF
Een blik in de werkplaats bevestigt wat we buiten al zagen: de vloot bestaat voornamelijk uit Scania’s. Voornamelijk, want DAF heeft in de jongste vernieuwingsronde kunnen profiteren van de orderstop die de Zweden noodgedwongen moesten inlassen. Circa tachtig Scania’s krijgen daarmee gezelschap van ruim veertig DAF’s van de modellen XD, XF en XG. Gemiddeld gesproken worden de trekkers hier tussen de vijf en zeven jaar ingezet. “De eerste XD moet eind maart geleverd worden”, aldus Voermans.
Bovendien zijn er een vijftigtal Krone megatrailers besteld, ter aanvulling op de vloot Pactons. Laatstgenoemde worden zo’n twaalf jaar operationeel gehouden, de Krones acht jaar. Op de ruim twintig LNG-voertuigen zit een onderhoudscontract, maar voor de rest (de Roemeense vloot uitgezonderd) is Does-burg het serviceadres. In de werkplaats staat een vijf man tellend team paraat, waarvan er drie de apk-papieren hebben.
HERINDELING
De werkplaats ging het nieuwe jaar in met een verjongingskuur van de apk-straat. Kuehne + Nagel ging daarbij niet over een nacht ijs en deed uitgebreid voorwerk met verschillende mogelijke leveranciers. Leverancier VLT uit Etten-Leur tekende uiteindelijk een herindeling zodat combinaties met de overheaddeur dicht gekeurd kunnen worden. De remmentestbank en spelingsdetector kregen daardoor wel een andere positie. Met het vloerwerk is ook voldaan aan de jongste eisen voor de plek waar de koplampmeting wordt verricht. De keuze voor een liftbank met tabletbediening verhoogt de efficiency verder. De VLT deeltjesteller completeert het apk-plaatje.
De investering laat zien de werkplaats floreert als onderdeel van multinational. Voermans werkt inmiddels al zo’n tien jaar in de Doesburgse werkplaats en heeft dus beide culturen meegemaakt. “Investeringen zijn geen probleem als het nodig is en goed on-derbouwd. In de basis telt vooral betrouwbaarheid. Ongeplande uitval is onacceptabel en daar moeten wij als team met onze toe-leveranciers voor zorgen. Zo’n apk-straat moet gewoon betrouwbaar zijn en aan alle actuele normen voldoen. Hetzelfde geldt voor zo’n bandenscanner voor de deur: die verhoogt de efficiency en verlaagt het risico op ongeplande uitval verder.”
Omdat het wagenpark zowel aan de trekkerkant als aan de trailerkant overzichtelijk is geldt dat ook voor de gebruikte diagno-seapparatuur. “We gebruiken de originele fabriekstester.” De Astrata-boordcomputers halen de ritdata uit de tacho en met het Ultimo fleetmanagementsysteem worden de onderhoudsmomenten gemonitord en ingepland. “Dat heeft het hele administratieve proces een stuk vergemakkelijkt”, aldus Voermans. De service-intervallen op tijd en/of afstand worden uiteraard strak gevolgd en de gemonteerde onderdelen zijn origineel of origineel gelijkwaardig. Voor de smeermiddelen en AdBlue tekent TotalEnergies, bijvoorbeeld met een 5W30 conform fabrieksspecificaties.
Rekos treedt op als de onderdelengrossier. Schades worden gewoon in eigen huis verholpen, zolang het gaat om schroefdelen. Mocht kalibratie van ADAS-sensoren aan de orde zijn, dan wordt dat uitbesteed. “We hebben het nog niet bij de hand gehad”, legt Voermans uit. “Ik denk ook niet dat we de volumes hebben om daarin te investeren, wat betreft kennis en apparatuur. Het is dan efficiënter om het gewoon uit te besteden aan een partij die er wel de ervaring, kennis en apparatuur voor heeft.”
Tekst en foto’s Barend Luiting (Aftersales Truck)
Technische informatie:
De geïnstalleerde remmentestbank is er een van de zesde generatie en daarmee het neusje van de zalm binnen het aanbod van VLT. Burgers Carrosserie koos naast de remmentestbank ook voor een nieuwe spelingsdetector en een deeltjesteller.
VLT160233LIFT-G6 remmentestbank met tabletbediening