Publicatiedatum: 28 juni 2018

Is uw werkplaats voorbereid op de nieuwe APK1 wetgeving?

De komende jaren zal er een belangrijke verandering plaatsvinden in de APK wetgeving. Het bezitten van een spelingsdetector in de keuringsruimte zal verplicht worden (richtlijn 2014/45/EU). De RDW zal daarnaast ook eisen stellen aan de bewegingsruimte, bewegingssnelheid en de bewegingsbeheersing van de spelingsdetector. Tijdens Transport Compleet in Hardenberg op standnummer 436 informeert VLT de bezoeker graag over deze eisen en laat ook een spelingsdetector zien die reeds voldoet aan deze eisen. Daarnaast zal een ware innovatie op de stand te zien zijn: de compacte remmentestbank met geïntegreerde aslift voor in de bestaande sparingen. Uiteraard is er ook een set mobiele kolommen aanwezig, waarmee de truckwerkplaats eenvoudig flexibeler en rendabeler gemaakt kan worden.


SPELINGSDETECTOR

Nieuwe eisen RDW spelingsdetector

Naast het feit dat de aanwezigheid van een spelingsdetector verplicht gesteld zal worden in een officiële APK1 keuringsruimte, is het van belang om rekening te houden met de eisen die de EU-richtlijn stelt aan de spelingsdetector. De VLT spelingsdetectoren voldoen reeds ruim aan deze eisen door de hoge bewegingssnelheid, de vele bewegingsmogelijkheden en de eenvoudige bediening vanuit de put. De platen worden uit elkaar bewogen tot wel 100 mm per kant. Deze bewegingen worden in gang gezet door middel van het automatische of handmatige testprogramma welke opgestart wordt vanuit de put. Naast het feit dat de spelingsdetector een wettelijke eis zal worden, biedt het de keurmeester veel voordelen. De keurmeester kan namelijk sneller en efficiënter werken met minder fysieke belasting. Deze ergonomische manier van werken is van groot belang in de krappe arbeidsmarkt voor technisch personeel.


COMPACTE REMMENTESTBANK

Minimale stilstand door compacte remmentestbank in bestaande sparingen

Naast de innovatieve spelingsdetector zal er ook een compacte remmentestbank 
met geïntegreerd asliftsysteem te zien zijn op de stand. Het grote voordeel van deze remmentestbank is dat er veelal gebruik gemaakt wordt van de bestaande sparingen (VLT14003T2, VLT14007T2, SH-8 en IW-7). Hierdoor hoeven de betonwerkzaamheden die normaliter noodzakelijk zijn niet uitgevoerd te worden en neemt de installatie van de remmentestbank minimale tijd in beslag. Ook bespaart de compacte remmentestbank met geïntegreerd asliftsysteem tijd; een complete remmentest voor een 3-assig voertuig wordt uitgevoerd door één monteur in maximaal 6 tot 7 minuten vanuit de cabine. Door het geïntegreerde asliftsysteem wordt het gebruik van spankettingen en aantrekbanden tot een minimum gereduceerd.

 

Wilt u meer weten over de eisen vanuit de EU-richtlijn, onze innovaties en hoe u meer rendement uit uw werkplaats haalt? Neem dan contact op met onze werkplaatsexperts via 076 - 50 299 11.