"Zelf keuren brengt extra werk binnen"

Dertig mille. Dat is het opge­telde bedrag van de apk-facturen die garagist Ruben Otter vorig jaar betaalde aan een extern keuringsbedrijf. “En dan reken ik nog niet eens de uren, want die belastte ik ook niet door aan de klant. Dat moest anders kunnen.”

 

Het resultaat is een dertig meter lange put met spelings­detector en remmentestbank. Om die conform de wensen van Ruben in een afgesloten ruimte te kunnen onderbren­gen werd er eerst flink uitge­bouwd. Op de kopse kant van de apk-straat wordt nog druk gewerkt, daar komen toiletten en een kantoor. De apk-straat zelf is desalniettemin gewoon in gebruik sinds eind vorig jaar, vertelt Ruben. “In de eerste drie weken van het jaar hebben we al vijftig keuringen gedaan. Op jaarbasis zouden we nu uitko­men op zo’n 650 keuringen, terwijl ik er vorig jaar hooguit 250 deed. Door zelf te keuren komt bovendien extra werk binnen en als je een keer een steekproef krijgt, dan kun je verder met ander werk. Ideaal.”

 

Het team van RTS Hardenberg telt momenteel vier monteurs, inclusief Ruben zelf. “Iedereen heeft het druk, iedereen zoekt monteurs, dat is bij ons niet anders. Voorop staat dat ik mijn belofte naar de klant moet kunnen waarmaken. Ben ik daarvan niet zeker, dan wil ik een klus niet aannemen. We krijgen wel eens aanvragen omdat die klant bij een ander bedrijf tegen een te volle plan­ning aanloopt. Maar die druk is overal voelbaar. Als ik twee monteurs erbij kan krijgen, dan graag. Veel groter dan dat wil ik ook niet worden.”

 

De apk-straat is volledig inge­richt op de jongste eisen en dat betekent dat er ook al een deeltjesteller staat. Behalve de remmentestbank en de spelingsdetector is er ook een zwevende putkrik te vinden. Niet met een centrale zuiger, maar met twee aan weers­kanten. “Alles is gericht op gebruiksgemak. Door die op­lossing kun je veel makkelijker in de put bewegen. Zeker omdat wij voor een relatief brede put kozen. Dat is duurder, maar je hebt er elke dag plezier van.”

Ruben bezocht een VLT-referentie om de jongste generatie keurmiddelen in actie te kunnen zien. “Toen ik bij Mercom was, wist ik dat ik dat ook zo wilde. Ik vroeg ze wie hun putleverancier was. Zij bleken het zelf met een eigen aannemer te hebben geregeld. Zo hebben we het vervolgens samen ook hier uitgevoerd. De mensen van VLT controleer­den voor het betonstorten nog even of alles in orde was voor de latere aansluiting van de bank en dat was eigenlijk alles. Geen vertraging en alles werkte direct.”

 

 

Technische informatie: 

VLT16233LIFT-G6 remmentestbank

VLT-E9700 - deeltjesteller

VLT9052 - spelingsdetector

BPJP-VA20 - portaalputkrik

 

Dit artikel is geplaatst in Aftersales Truck op 22 februari 2022