VLT ondersteltester

Een ondersteltester is een APK diagnose apparaat waarmee de staat van de schokbrekers wordt gemeten. Indien de schokbrekers versleten zijn, is het band-wegcontact niet optimaal. Dit heeft een negatief effect op de grip en wegligging van het voertuig. De remmen kunnen in de APK in orde bevonden worden, maar wanneer het voertuig geen contact maakt met de weg hebben goede remmen geen effect.

Manieren om schokbrekers te testen

In de markt zijn verschillende soorten ondersteltesters te krijgen, waarbij de manier van testen enorm verschilt. De ene manier is een kastje met zuignappen aan de auto te bevestigen en stevig met twee man op de hoek van een auto te drukken. De andere manier is een valbank waarbij de auto met twee wielen op een balk gereden wordt die de auto optilt en vervolgens laat vallen. De beweging die de carrosserie daarbij maakt wordt gemeten met stangetjes. Dit zijn twee omslachtige manieren van het testen of de schokbrekers nog goed werken.

EUSAMA principe

Een VLT ondersteltester werkt met behulp van trilplaten waarop beide wielen van een as worden geplaatst. In de jaren 90 is er een vereniging ontstaan van schokdemperfabrikanten genaamd EUSAMA (EUropean Shock Absorber Manufacturers Association). Zij zijn overeengekomen hoe dergelijke platen moesten trillen en hoe de apparatuur moest meten.

Ze spraken af dat de platen de wielen 6 mm op en neer moesten bewegen en dat de trillingsfrequentie geleidelijk moest aflopen van 25 tot 8 Hz. In dat gebied ligt namelijk de resonantiefrequentie van de ophanging. Groot voordeel van Eusama principe t.o.v. andere meetprincipes is dat Eusama geen referentiewaarden nodig heeft. Zo is er geen eindeloos lange lijst nodig van merken en type auto’s met al hun variaties in wielen, banden, veren en dempers.

Verhoog het serviceniveau

Het gebruik van een VLT ondersteltester heeft zowel een positief effect op de veiligheid van de voertuigen op de weg als voor de werkplaats. Enerzijds wordt de werkplaats onderscheidend ten opzichte van andere werkplaatsen door het verhoogde serviceniveau.  Daarnaast wordt bij gebruik van een dergelijke ondersteltester direct de juiste diagnose gesteld en met behulp van het printrapport wordt de diagnose eenvoudig verkocht aan de klant. De foutmarge bij de keuring wordt daarnaast lager en er wordt tijdwinst geboekt.

Resonantie (rammeltjes) tester

Een rammelend geluid in de auto is vervelend, vooral voor bijrijders. Om de plek waar het geluid vandaan komt te bepalen is vaak lastig voor monteurs. De oplossing hiervoor is de VLT resonantietester: een uitbreiding van de ondersteltester. Met behulp van deze ’rammeltjestester’ is de ’rammel’ eenvoudig en snel op te sporen. De resonantietester stelt de monteur in staat om de frequentie van de trillingen te bedienen en zo de locatie van de geluiden op te sporen. Dit bespaart enorm veel tijd voor zowel de garagist, de monteur als de klant.

Complete teststraat

De VLT ondersteltester is zowel los verkrijgbaar als gecombineerd met een VLT remmentestbank. Kijk hier voor meer informatie over de complete teststraat of neem contact met ons op voor meer informatie.